Ipsos araştırmasına göre, AB grubunda yaşam standartlarından memnun olanların oranı azalırken, ekonomik durumun daha kötüye gideceğini düşünenlerin oranı yükseliyor.
Ipsos, “2022’de DEĞİŞEN TÜKETİCİ TRENDLERİ VE YÜKSEK SOSYO-EKONOMİK GRUP KRİZİ” verilerini yayımladı.
Araştırmada, daha az eğlence, daha az satın alma gibi davranışların hanelerde ölçümlendiği harcamaların mümkün olduğunca minimize edildiği, ürün çeşitliliğinin ise, daraldığının görüldüğü belirtildi. Bazı ürün ve hizmet gruplarına yapılan harcamaların, “bekle ve gör” stratejisi ile kısıtlanma bandında durduğu kaydedilen araştırmada, toplam tüketim harcamalarının azaldığı ve harcama gruplarının bütçe içerisindeki çeşitlilik paylarının değiştiğinin görüldüğü kaydedildi.
Araştırmaya göre, 2022'nin ilk 10 ayında hanelerin aldığı farklı ürün sayısında ilk kez düşüş görüldü. Geçmiş yıllarda hep artış eğiliminde olan farklı ürün alım adedi ilk kez geriledi. Bu da hanelerde ürün çeşitliliğinin azaldığını gösterdi.
Ürün çeşitliliği azalmasının AB Ses Grubu hanelerde daha sert yaşandığı dile getirilen araştırmada şöyle denildi:
"SES Grubu'nda evin hanımının alışverişte çok daha etkili olduğu, AB hanelerin zincir marketlerden yüksek oranda ve en çok pazartesi alışveriş yaptıkları, ayın 15’inin onlar için de önemli olduğu, bazı kategorilerde büyük boya yönelirken bazılarında küçük boyu tercih ettikleri, bazı kategorilerde farklı markaları denemeyi severken bazılarında düzenli aldıkları markadan vazgeçmedikleri, küçük sepetlerinde genelde soğuk içeceğe rastlandığını bilmek, bu kitleye ulaşma konusundaki etkinliği artırmaktadır."
Memnuniyetsizlik, yüzde 49'dan yüzde 69'a çıktı
Geçen yılın aralık ayında, AB grubunda yaşam standartlarından memnun olmayanların oranı yüzde 49 ile Türkiye ortalamasının altında yer alıyordu. Ancak ağustos sonu yapılan araştırmada, AB grubunda memnuniyetsizlik oranı yüzde 69'a çıkarak Türkiye ortalamasının 5 puan üzerinde yer aldı.
Araştırmaya göre, gelecek birkaç ay içerisinde kişisel ekonomik durumunun kötüye gideceğini düşünenlerin oranı, Türkiye genelinde, Aralık 2021'de bulunduğu yüzde 62 seviyesinden yüzde 54'e geriledi. AB grubunda kişisel ekonomik duruma karamsar bakış ise, aynı dönemde yüzde 59'dan yüzde 60'a yükseldi.