T24 Dış haberler
Etiyopya'nın başkenti Addis Ababa'dan havalandıktan sadece altı dakika sonra yere çakılan Etiyopya Havayolları'na ait Boeing 737 MAX 8 tipi yolcu uçağının pilotunun kalkıştan hemen sonra iniş izni istediği ortaya çıktı.
Kazanın hava trafiği iletişim kayıtlarını inceleyen görevlinin açıklamalarına göre uçak, kalkıştan 3 dakika sonra olağandışı bir hıza ulaştı. Pilotun, uçağın hızını kontrol altına alamayınca panik olmuş bir biçimde kuleden iniş izni istediği belirtildi. Pilotun kalkış yaptığı havalimanına tekrar iniş yapmak istediğini kuleye bildirmesinin ardından kule görevlileri Addis Ababa'daki havalimanına iniş yapan iki uçağın rotasını değiştirmeye çalıştı ancak kule ile düşen uçağın iletişimi kalkıştan 5 dakika sonra koptu. İletişim koptuktan yaklaşık bir dakika sonra ise uçağın düştüğü tahmin ediliyor.
New York Times'ın haberine göre kule, uçağın hızlı ve sürekli bir biçimde alçalıp yükseldiğini fark ettikten sonra çok "yanlış bir şeyler" olduğunu anladı. T24'e konuşan pilotlar "Boeing’in en yeni modeli olan MAX 8’ler 'hız sensörleri’ konusunda bir problem yaşıyor olabilir. Uçaklar yatay olarak gidebilecekleri minimum hızın altına düştüklerinde havanın akışı bozulur ve uçak yer çekimi etkisiyle düşmeye başlar. Bu duruma da ‘stall’a girmek’ denir" ifadelerini kullanmışlardı ve "Boeing’in yeni modellerinde yatay hız yeterli olmasına rağmen sistemdeki bir hata sonucu uçağın bilgisayar sistemi hızın düşük olduğu verisini kullanarak anti-stall sistemini devreye sokuyor ve hali hazırda yeterli hıza sahip olsa bile uçak burnunu yere doğru eğerek hızı artırmaya çalışıyor" demişlerdi. Pilotların anlattığına göre uçağın anti-stall sistemi devreye girdikten sonra pilotlar manuel olarak tekrar uçağın burnunu yükseltmek durumunda kalıyor.
İsminin açıklanmaması şartıyla New York Times ile henüz kamuoyu ile paylaşılmayan iletişim bilgilerini paylaşan bir yetkili, kule görevlilerinin pilotun "acil durum" mesajından önce bile verilere bakarak "işlerin yolunda gitmediğini" anladığını belirtti.
Boeing 737 MAX 8 model bir başka uçak 29 Ekim 2018'de benzer bir dikey hız grafiği çizdikten sonra Endonezya'da çakılmıştı. 2 kazada toplam 356 kişi hayatını kaybetti. İki kazanın çok benzer olması uçaklarda bir problem olabileceği tartışması yarattı ve birçok ülke uçağın kullanımı durdurdu.