T24 Dış Haberler
Bakü'nün, Kazakistan’ın Aktau kenti yakınlarında düşen Azerbaycan Hava Yolları'na (AZAL) ait yolcu uçağınının Rusya tarafından düşürüldüğüne ilişkin bulguları "uluslararası bir mahkemeye taşımaya hazırlandığı" öğrenildi.
Kazakistan’ın Aktau kenti yakınlarında 25 Aralık 2024'te Azerbaycan Hava Yollarına (AZAL) ait yolcu uçağı düşmüştü. Kazakistan Ulaştırma Bakanlığı tarafından yayımlanan 53 sayfalık raporda, enkazda yapılan ilk incelemede çeşitli boyut ve şekillerde uçağın kuyruk kısmında, stabilizatöründe ve dümenlerinde çok sayıda açık ve kapalı hasarın belirlendiği kaydedilmişti. Kazadan sonraki günlerde de uçağın düşüşüne Rus İHA'larının sebep olduğu basına yansımıştı.
Azerbaycan hükûmetiyle bağlantılı APA haber ajansı, Bakü'nün Rusya'nın uçağı düşürdüğü iddiasıyla ilgili olarak “uluslararası bir mahkemeye” başvurmaya hazırlandığını bildirdi.
APA, Moskova'nın “sorumluluktan kaçma” girişimlerine yönelik sert suçlamalarla dolu bir makalede “Gerçekler ve kanıtlar toplanıyor ve uluslararası bir mahkemeye başvurmak için hazırlıklar yapılıyor” diye yazdı.
Makale, "Ateş emrini verenlerin ve ateş açanların kimlikleri Azerbaycan tarafınca biliniyor... Rus tarafı bir 'Malezya Boeing-2' durumu yaratmayı amaçlıyor” diye devam etti.
Rusya daha önce 2014 yılında Malezya Havayolları'na ait MH17 sefer sayılı uçağın düşürülmesinde sorumluluğu kabul etmemişti.
APA, Moskova'nın suçunu açıkça kabul edip sorumluluğu üstlenmemesi halinde Bakü'nün daha ileri adımlar atacağını da ekledi.
Soruşturmanın ön raporu açıklanmıştı
Kazakistan Ulaştırma Bakanlığı tarafından yayımlanan 53 sayfalık raporda, enkazda yapılan ilk incelemede çeşitli boyut ve şekillerde uçağın kuyruk kısmında, stabilizatöründe ve dümenlerinde çok sayıda açık ve kapalı hasarın belirlendiği kaydedilmişti.
Uçağın sol motoru ve sol kanadının yanı sıra uçağın bileşenlerinde de benzer hasarların bulunduğu aktarılan raporda, "Bazı yerlerde hasar düzenli bir dikdörtgen şekline sahip." değerlendirmesi yer almıştı.
Raporda, şunlar kaydedilmişti:
"Uçak yere çarpmadan önce hidrolik sistemlerinin, uçak bileşenlerine giren yabancı nesneler nedeniyle hasar gördüğü kanıtlandı. Bu hasar, uçağın hidrolik sıvı veya basınç kaybına yol açacaktır."
Uçağın dengeleyici kontrol kablolarında da muhtemelen yabancı nesnelerden kaynaklanan hasar meydana geldiği aktarılan raporda, "Uçaktaki hasar, harici nesnelerin uçak yapısına girdiğini gösterir. Açık hasarların çoğu uçağın kanat kısmında ve dengeleyicisinde yer alıyor." ifadesi kullanılmıştı.
Raporda, uçak parçalarındaki kör hasarlardan çok sayıda yabancı cismin çıkarıldığı belirtilmişti.
Baletler neden paytak yürür ve neden pointe çıkmaz? |