Dünya gazetesi yazarı Kerim Ülker, Ayasofya'nın ibadete açılması ve yönetiminin Diyanet İşleri Başkanlığı'na devredilmesini ekonomik yönüyle yorumladı. Ülker, Ayasofya'nın gişe gelirinin 400 milyon TL olduğunu hatırlattı.
Dünya gazetesi yazarı Kerim Ülker, 'Gişeden 400 milyon lira kazanan Ayasofya’nın geliri nasıl kapanacak?' başlığıyla yayımlanan yazısında sözlerine "Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye’nin en fazla ziyaret edilen müzesi Ayasofya. Geçtiğimiz yıl 3.7 milyon kez ziyaret edilen Ayasofya’nın neredeyse 90 yıl sonrasında ibadete açılma kararı, Türkiye’nin olduğu kadar dünyanın da gündemine oturdu" ifadesiyle başladı.
Ülker şöyle devam etti:
"Ayasofya’nın, cami statüsüne dönmesinin siyasi ve kültürel tartışmaların ötesinde ekonomiyi de ilgilendiren tarafı var. İzmir’deki Efes Ören Yeri ile birlikte Türkiye’nin en pahalı müze bileti Ayasofya için satılıyor. Yabancı turistler için giriş ücreti geçtiğimiz aylarda yapılan zamla 100 TL’ye çıktı. Ayasofya bu zamla birlikte yıllık 400 milyon liraya kadar bilet ücreti topluyor. Gece gezilerinin de düzenlendiği Ayasofya’da ücret tarifesi ise oldukça yüksek. Gece turu için ödenen fiyat ise 2 bin 500 TL. Bir de buna çift bilet yani kişi başı 200 lira eklenince, Ayasofya’dan elde edilen gelir, daha da yükseliyor.
2008’deki ihaleye 2 şirket teklif verdi
Ayasofya’daki gişe geliri ise özel bir şirket tarafından yapılıyor. 2018 yılında yapılan ihaleye Kanal 7 televizyonunun da sahibi olan Beyaz Holding’e ait Etkin Eğitim firması ile İsviçre merkezli SICPA adlı firma başvurmuştu. Kamuoyunda pek öne çıkmayan dev ihaleyi 3.9 milyar lira ile İsviçre merkezli SICPA’ya ait SICPA Turkey adlı şirket kazandı. İsviçreli SICPA Turkey, böylece Türkiye’nin değişik kentlerinde yer alan 54 müze ve örenyerinin gişe gelirlerini 9 yıl boyunca yürütecek şirket olarak belirlendi.
Yazının tamımını okumak için tıklayın.