Dünya

1965’te doğan ilk flört uygulaması aşk hayatımızı nasıl değiştirdi?

1960’larda geleneksel yolları denemek yerine, bilgisayar aracılığıyla insanlarla tanışmak çok cesurca ve heyecan vericiydi

30 Eylül 2024 14:53

T24 Dış Haberler

İlk çevrimiçi flört uygulaması Operation Match, 1965 yılında Harvard Üniversitesi’nde bir yurt odasında bu sloganla doğdu. “İşiniz bizim zevkimizdir. Zevkiniz bizim işimizdir" sloganıyla doğan ilk flört uygulaması Operation Match’in hikayesi kitap haline geldi.

Bilgisayarlı flört eşleştirmenin ilk denemesi olan Operation Match, iki sınıf arkadaşı Jeff Tarr ve Vaughan Morrill tarafından karşı cinsle tanışmak için kuruldu. Tarr’ın bu yılki 80. doğum günü için eşi Patsy Tarr uygulama hakkında bir kitap yazdı ve bu hikayeyi bir yayına dönüştürdü.

Patsy Tarr’a göre 1960’larda geleneksel yolları denemek yerine, bilgisayar aracılığıyla insanlarla tanışmak çok cesurca ve heyecan vericiydi.

Kaydırmalar yerine bir anket

Tarr ve Morrill ikilisinin ilham kaynağı, karşı cinsle tanışmakta zorlanan üniversite öğrencileriydi. Projenin kalbinde hobiler, eğitim, fiziksel özellikler, ırk ve cinsellik konusunda tutumları kapsayan 75 soruluk bir anket vardı. Katılımcılardan ankete, önce kendilerini tanıtmaları sonra da ideal partnerlerini tarif etmeleri için iki defa cevap vermeleri istendi.

Doğum kontrol haplarının kullanılmaya başlandığı ve geleneksel evlilik beklentilerinin devam ettiği 1960’lar, sosyalleşmek isteyen kadınlar için karmaşık bir dönemdi. Bu açıdan, Operation Match bir sosyal değişim aracı oldu.

Leeds Üniversitesi’nde Aşk, Cinsellik ve İlişkiler Merkezi başkanı Dr. Luke Brunning’e göre flört uygulamaları sosyal değişimi tetikliyor ve eş ararken sahip olduğumuz beklentileri etkiliyor.

Bir telefon yerine "IBM makinesi"

Tarr ve Morrill’in Operation Match’i, veri toplama üzerine geliştirilmiş bir algoritmaya dayanmıyordu. İkili, IBM makinası olarak bilinen bir bilgisayarda zaman kiralamak için fon topladılar. 1960’larda neredeyse bir oda boyutunda olan bu cihazın gerçekten iki kişi arasındaki uyumu tahmin edip edemeyeceği merak konusuydu.

Tarr ve Morrill lansmandan sonraki 6 ay içinde 90 bin anket tamamladı. Daha sonra katılımcılara 5 potansiyel eşleşmenin isimleri ve telefon numaraları gönderildi.

Operation Match, 1970’ler ve 1980’lerde Dateline’ın doğuşu için bir ilham kaynağı olurken 1995’te geniş kapsamlı bir veri tabanına sahip olan Match.com doğdu. 2000’lerde ise flört uygulamaları pazarındaki yükselişle sayısız eşleştirme hizmeti ortaya çıktı.

Her 10 Amerikalı'dan 3'ü kullanıyor

Pew Araştırma Merkezi’nin geçen yıl yayınladığı istatistiklere göre her 10 Amerikalı’dan 3’ü flört uygulamalarını kullanıyor. Ancak uzmanlara göre hala ana hedefin aşkı bulmak olduğunu söylemek zor.

Brunning’e göre davranışlarımızı etkileyen bu uygulamalar aynı zamanda finansal çıkarları olan büyük şirketlere ait.

Son yıllarda, dolandırıcılık gibi tehlikelerin önüne geçmek amacıyla yüz yüze buluşmaları önceliklendiren flört uygulamaları ön plana çıktı. Eşleşilen kişinin telefon numarasını postayla alma günleri geride kalsa da bağlantı arayışı hala devam ediyor.