Yapım maliyeti 1 milyar 500 milyon dolar olan Osmangazi Köprüsü için toplamda 15 milyar dolardan fazla para ödenecek. "Kara delik" yorumları yapılan köprüden geçen otomobiller şu anda 795 lira ödüyor.
Osmangazi Köprüsü’nü, 2036’ya kadar, inşaatı da yapan Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi ve Göçay konsorsiyumunun kurduğu Otoyol Yatırım A.Ş. işletecek. 384 kilometre otoyol, 42 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 426 kilometre uzunluğundaki İstanbul-İzmir Otoyolu’nun en önemli kesimini oluşturan Osmangazi Köprüsü, İzmit Körfezi’ndeki Dilovası Dil Burnu ile Altınova Hersek Burnu arasında inşa edildi.
Nefes gazetesinin haberine göre; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Osmangazi Köprüsü’nün yapım maliyetini 1 milyar 480 milyon dolar olarak açıklamıştı. Köprüden geçenlerin ve Hazine’nin garanti ödemelerinin toplamı, şirketin yatırım maliyetini fazlasıyla aşmış durumda.
Üstelik, şirket köprüyü 11 yıl daha işletecek. Uzmanlar, köprü kullanımı verilen araç geçiş garantisini geçse bile geçiş ücreti politikası nedeniyle milletin cebinden çıkacak rakamın 2036 yılına kadar 15 milyar doları aşacağını belirtiyor.
Araç başı geçiş ücreti 35 dolardan, 55 dolara yükseldi
Osmangazi Köprüsü için sözleşme imzalandığında Otoyol A.Ş.’ye garanti edilen araç başına geçiş ücreti 35 dolar artı KDV idi. Ancak bu tutara her yıl ABD’deki enflasyon oranı kadar bir çarpan ekleniyor. 2025 yılında Hazine’nin şirkete garanti ettiği araç başına geçiş ücreti KDV dahil 55 dolar. Bu tutardan sürücülerin ödediği 795 liralık köprü geçişi ücretleri çıkarıldığında, geriye kalan ücreti Hazine ödüyor.
Sözleşmeler nedeniyle garanti edilen araç geçiş sayısının tutturulamadığı durumda araç geçiş ücretinin yüzde 100’ü, tutturulduğu durumda dahi yüzde 72’si Hazine tarafından şirkete ödeniyor. (Nefes)
Kızıl Goncalar: Neye ya da kime taparsa tapsın sonuçta herkes fâni! |
_____________________________________________________________________________________________________