2024’te otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı yüzde 0,5 artarak 1.238.509 adetle 2023’teki rekor çıtasını bir tık yukarıya taşıdı. Hafif ticari araçlardaki düşüş rekor seviyesini sınırlarken, otomobil satışları önceki yıla göre yüzde 1,3 artarak 980 bin adedi aştı.
Türkiye otomobil pazarında 51 marka boy gösteriyor. Bunların dördü ilk kez 2024’te pazara girdikleri için listeye alınmadı. Satışlardaki yüksek oranlı artışlar, geleneksel olarak ilk onda görmeye alışkın olduğumuz markalardan ziyade pazara yeni girenler ve lüks sınıftan geliyor. Fiat, Peugeot, Opel, Citroen, Dacia ve Ford gibi orta sınıfa hitap eden markaların satışları 2023’e göre düştü. Önceki yılın satışlarda ikincisi Renault, Fiat satışlarındaki dramatik düşüş sayesinde sınırlı bir artışla birinci sıraya oturdu. Volkswagen de küçük bir büyümeyle üçüncü sıradaki yerini korudu. Gazete Duvar'dan Erkan Ersöz'ün haberine göre, en çok tercih edilen 10 marka şunlar oldu:
10- LAND ROVER En çok artan ilk on listesinde dört markanın lüks sınıfa hitap ettiğini görünce, krizin zenginleri vurmadığı bir kez daha anlaşılıyor. Satışlarını 2023’e göre yüzde 21,2 artıran Land Rover 2024 yılında 2.973 adede ulaştı.
9- MERCEDES-BENZ Almanların üç büyüklerinden Audi satışları yüzde 13 gerilerken, BMW’nin artışı yüzde 8,3’te kaldı. Ancak satışta adet bazında yüzde 21,2 artış yakalayan Mercedes-Benz cephesinde işler yolunda. Geçen yıl boyunca yaklaşık 30 bin adet sattı.
8- SKODA 2023’e göre yüzde 25,4 daha fazla otomobil satarak, 2024 yılını 43.972 adetle tamamlayan Skoda, aynı zamanda Türkiye pazarındaki kendi rekorunu kırdı. En çok tercih edilen modeli 11.616 adetle Octavia olurken, B-SUV sınıfı Kamiq ise 9.280 adetle markanın ikinci en çok satan modeli. Superb 9.305, hatchback Scala ise 3.889 adetlerle yılı tamamladı.
7- NISSAN Türkiye pazarında, sadece B, C ve D sınıfından birer SUV modeliyle boy gösteriyor olsa da, Nissan genel satışlarda 15’inci büyük marka konumunda olmayı başarıyor. Geçen yıl yenilenip yollara çıkan Juke ve Qashqai ile üst segment modeli X-Trail ile toplamda 27 bin adet satışı geçerken, 2023’e göre yüzde 27,3 büyüdü.
6- CHERY Yine sadece üç modelle Türkiye’de temsil edilen Chery kanadında da yüzde 40,5’lik artışla yüzler gülüyor. 2023’teki 40.590 adetlik satışını 57 binin üzerine taşıyan marka, bu yıl ürün gamını genişletmeyi hedefliyor.
5- TOGG 2024’te tek modeli olan T10X, 30 bin adedi aşan satışıyla yüzde 53,6’lık bir büyüme sağladı. Aynı zamanda yüzde 30 payla elektrikli araç pazarında lider olurken, tüm segmentler içinde en çok satılan SUV unvanını da elde etti. Bütün segmentler ve gövde tipleri içerisinde ise en çok satılan beşinci model oldu.
4- LEXUS Listedeki lüks sınıfın temsilcilerinden Lexus satışları, yıl boyu sürdürülen kampanyaların da etkisiyle yüzde 60,9’luk artış yakaladı. 2024’te 816 adet Lexus satıldı.
3- MINI 2024’te pazara sunulan tamamen elektrikli yeni Countryman modeliyle dikkatleri üzerine çeken markanın satışları da önceki yıla göre yüzde 80,5 büyüyerek 4.755 adede ulaştı.
2- SSANGYONG Listemizde ilk iki sırayı alan markalarsa astronomik artışlara imza atmayı başardılar. Bunlardan Koreli Ssangyong yüzde 720,3 gibi olağanüstü bir büyümeyle 9.426 adet otomobil sattı. Ticari araç sınıfında sayılan pikap modeli Musso Grand da dahil edilirse markanın toplam satışları geçen yıl 11.870 adedi gördü.
1- BYD Ülkemizde yatırım hazırlıklarını sürdüren BYD, geçen senenin son bir buçuk ayında kalktığı atakla yüzde 892,9 gibi çok yüksek bir büyüme yakaladı. 2023 boyunca 839 adet satış yapabilen Çinli marka, bu yıl 8.331 adet sattı. Yakın zamanda altı farklı modeli lanse eden BYD, bu yıl da sportif SUV modeli Sealion 7’yi pazara sunmaya hazırlanıyor.