Türkiye ekonomisinin gidişatı, otomobil satışlarının seyrinden rahatlıkla okunabilir. Krediye erişimdeki zorluk, yüklenen vergiler, soğutulmaya çalışılan iç piyasa derken; bu yılın dokuz aylık döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 1,2 azaldı. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği'nin (ODMD) verilerine göre, otomobil satışları dokuz aylık dönemde yüzde 0,9 oranında artsa da Eylül ayında sert şekilde frene basarak yüzde 14,6 düştü. Yıl toplamında 673 binden biraz fazla sıfır otomobil satıldı. Düşüş ülkemizde en çok tercih edilen markalara yansırken, bu ortamda satışlarını artırmayı başaranlar da oldu.
Ülkemizde 49 farklı markanın otomobilleri satılıyor. 2024’ün üç çeyreklik sürecinde 25 markanın satışları geçen seneye göre arttı. Ancak listemize altısını almak doğru olmaz, çünkü bu yıl ilk kez tüketiciyle buluştular. Bunlardan Renault’nun lüks spor modelleri konumladığı Alpine’i çıkarırsak, diğer beşi Çinli markalar. Aralarında Türkiye’de yatırım planlayan BYD’nin de olduğu bu markalardan en dikkat çekicisiyse Jaecoo oldu. Ağustos’ta pazara giren marka, sadece iki ayda 1.336 adet araç satışına imza attı.
Duvar'dan Erkan Ersöz'ün haberine göre, Ülkemizde geleneksel olarak en çok satılan Fiat, Volkswagen, Peugeot, Opel, Citroen, Dacia ve Ford gibi markalar için 2024 şimdiye dek iyi geçmedi. Fiat, geçen yıla göre 35 bin adet daha az satarak neredeyse üçte bir oranında geriledi. Opel ise yüzde 31 daralmayla 14 bin adet daha az satabildi. Adı geçen diğer markalardaki düşüşler daha sınırlıydı. Toyota, Skoda, Seat, Renault ve Hyundai satış kaybı yaşamayan orta sınıf markalar arasında yer aldı. Toyota satışlarını yüzde 33, Skoda ise yüzde 22 artırdı.
Geçen yıla göre satışları artan 19 markanın altısı lüks sınıfın temsilcilerinden geldi. Aralarında Land Rover, Lamborghini, Volvo ve Jeep’in de bulunduğu bu grubun dikkat çekeniyse Mercedes-Benz. Diğer güçlü Alman rakiplerinden BMW’nin satışları yüzde 9,7; Audi’nin ise yüzde 24 gerilerken, Mercedes-Benz satışları dokuz aylık periyotta yüzde 22 artışla 20 bin adedi geçti. Mercedes-Benz ülkemizde en çok tercih edilen 13’üncü marka olurken, rakipleri 18 ve 19’uncu sırada yer aldı. Bu genel değerlendirmenin dışında, yılın dokuz aylık döneminde satışlarını oransal olarak en çok artıran ve özellikle zirvedekilerin şaşırtıcı olduğu ilk 10 marka ise şöyle sıralandı:
10- HONDA En fazla otomobil satan markalar sıralamasında 14’üncü olan Honda, 19.195 adetle bu yıl pazarını yüzde 33,6 büyüttü. Türkiye’de yedi modeli satışa sunarken, bunlardan dördü hibrit, üçü benzinli motora sahip. Markanın en popüler modeli Civic’in LPG’li versiyonu da bulunuyor.
9- SUZUKI Genel sıralamada gerilerde olsa da, 5.103 adetle Suzuki bu yıl satışlarını yüzde 36,8 artırdı. Küresel ölçekte 18 farklı modeli bulunan markanın, ülkemizde sadece üç modeli satışa sunuluyor. Bunlar, hibrit motorlu Vitara ve S-Cross ile benzinli Jimny.
8- MINI Geleneksel Go-Kart sürüş hissini tamamen elektrikli yeni Countryman’e taşıyıp bu yıl piyasaya süren Mini de 2024’ü kârlı geçirenlerden. Marka dokuz ayda 2.466 adetlik satışla pazarını 36,9 büyüttü. Mini’nin beş modeli bulunuyor; en ucuzu 1.924.674 TL, en pahalısı 3.534.043 TL’den satılıyor.
7- LAND ROVER Ekonomik daralmanın zenginleri etkilemediğinin bir kanıtı da Land Rover satışları. Marka, 2.277 adetle satışlarını geçen yıla göre yüzde 41,5 artırdı. Pazarda yedi modelle boy gösteren Land Rover fiyatları 3.785.560 TL’den 29.821.800 TL’ye kadar uzanıyor.
6- LEXUS Toyota’nın lüks araç markası olarak konumladığı Lexus, toplamda çok fazla olmayan bir satışa erişse de 2024’te yüzde 52,1 oranında büyüme elde etti. Yılın dokuz ayında 528 adet satarken, pazarda sekiz modelle yer alıyor. Modele göre değişmekle beraber, fiyatlar yaklaşık 5 milyon TL’den başlıyor.
5- NISSAN En çok satan otomobil markaları sıralamasında 15’inci olan Nissan, bu yıl yenilediği Juke ve Qashqai modelleriyle iyi bir ivme yakaladı. Toplam 18.022 adet satışla pazarını yüzde 62,3 büyüttü.
4- CHERY Bu yıl çok güçlü bir çıkış yakalayarak, Renault ve Fiat’ın ardından en çok satılan üçüncü otomobil markası olmayı başaran Chery, 47.997 adet satışla pazarını yüzde 80,9 oranında artırdı. Bu başarıda lüks sınıfa göz kırparken, daha ekonomik fiyatlarla satılıyor olması en büyük pay sahibi. Şimdilik üç modeli bulunurken, seneye yelpazenin genişlemesi bekleniyor.
3- MG En fazla büyüyen markalar sıralamasında üçüncülük, bir başka Çinli MG’ye ait. Bu yıl 15.392 adet satan marka, pazarda yüzde 109 artış sergiledi. Altı modelle yer alırken, elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araçlarla önümüzdeki yıl daha da büyümeyi planlıyor.
2- TOGG Listenin ikinci sırasında yerli üretim elektrikli SUV Togg bulunuyor. 2023’ün bahar aylarında ilk kez yola çıkan marka, iki batarya versiyonu bulunan tek modelle dokuz aylık süreçte 14.849 adet satarak geçen yıla göre satışlarını yüzde 165 artırmış oldu. Togg’un sedan modeli geçtiğimiz günlerde Teknofest’te yüzünü gösterdi ve önümüzdeki baharda satışa çıkması bekleniyor.
1- SSANGYONG Zirvedeyse şaşırtıcı bir başarıyla Koreli Ssangyong yer alıyor. 2023’ün ilk dokuz ayında sadece 481 araç satabilen marka, bu yıl rakamı 6.904’e taşıyarak olağanüstü bir oran elde etti. Ssangyong satışları bu yıl tam yüzde 1.335 büyümüş oldu. Üstelik buna pikap modeli Musso Grand’ın 1.827 adetlik satışı dahil değil. Otomobil kategorisinde dört modeli bulunan markanın satış fiyatları, 1.296.000 TL ile 2.380.000 TL arasında değişiyor.