19 Kasım 2022

Tom Ford efsanesi

Tom Ford'un, kendi adını taşıyan markasını satışa çıkarması ile alevlenen finans sektörü, tasarımcının, "Estée Lauder'e sattım" demesi ile duruldu!

1990 yılında, Gucci markasının tasarım yönetimi koltuğuna oturtulan ve yarattığı "lüks ve seksi'' tarzla kısa sürede köhneleşmiş markayı tekrar canlandıran Tom Ford, 2005 yılında kendi markasını kurmuştu.

Teksaslı tasarımcı, o dönemde Gianni Versace'nin başlattığı abartılı estetik anlayışından etkilenmiş ve aile skandalları ile sarsıntı geçirmekte olan markanın uzun süreden beri uykuda olan logosunu güncelleştirmişti. Ford'un başarısı, "Star Tasarımcı'' anlayışının da başlangıcı olmuş ve moda dünyasında yeni bir döneme geçilmişti. 

Körfez Savaşı'nın patlak verdiği ve lüks dünyasının krize girdiği 1990 yılında, Milano'da bir mucize gerçekleşecekti. İtalya'nın en köklü markalarından biri olan Gucci, ailenin yaşadığı çekişmeler ve skandallarla tarihe gömülmek üzere iken genç bir Amerikalı tasarımcının kapılarını vurması ile yeniden canlanacaktı.

Tom Ford ismi, tasarladığı ilk koleksiyonun basına sunulması ile moda dünyasını ayağa kaldıracaktı.

Ford'un kendisine sunulan açık kartı, o dönemde geçerli akçe olan "şık porno" tarzı yönünde kullanması ile başlayan başarısı lüks dünyasında kabul görmüştü.

Tasarımcının ünlenmesinde, eski bir avukat olan markanın CEO'su Dominico De Sole ile kurduğu yakınlık kadar dönemin star fotoğrafçısı Mario Testino da önemli bir rol oynamıştı.

Ancak 2004 yılında, Gucci'nin PPR Grubuna satılması marka üzerindeki ağırlığını kaybetmeye başlayan moda dünyasının Altın Çocuğu, aynı gruba ait olan Yves Saint Laurent'ın hazır giyim koleksiyonlarını da üstlenmek zorunda kalmıştı. Saint Laurent 'daki deneyiminin başarısız bulunarak bilhassa Fransız basını tarafından topa tutulması ile başlayan sürtüşmeler, 2005 yılında yolların ayrılması ile sonuçlanmıştı.

Ford, giderken Dominico De Sole'ü de yanına almış ve New York'a dönerek kendi markasını kurmuştu.

Yetenekli bir tasarımcıdan çok güçlü bir imaj ve marketing dehası olma becerisini kendi markasına da tatbik etmiş ve hazır giyimden çok aksesuar ve parfüm sektöründe ismini güçlendirme yoluna gitmişti. 

Provokatör yönünü skandal niteliği taşıyan tanıtım görselleri için kullanan Ford'un aşırı özgüveni ve şımarıklık derecesine varan kaprisleri basın tarafından tepki görmüş olsa da kendi efsanesini yaratmasına da neden olmuştu.

Ford, kendi markasının kodlarını daha çok gözlük, çanta gibi aksesuar koleksiyonlarına ağırlık vererek yaratmış ve Estée Lauder'le iş birliği yaparak parfüm ve kozmetik arenasında yer edinmişti.

Dünyanın en lüks ve pahalı parfüm ve makyaj malzemeleri belirli bir zümre tarafından kapışılan Tom Ford markasının kadın ve erkek hazır giyim koleksiyonları bilinçli olarak ikinci planda bırakılmıştı. 

Seks ve lüksü bir araya getiren, şık pornografiyi moda dünyasına taşıyarak kalıplaşmış bazı değerleri yerinden oynatan Ford, geçtiğimiz aylarda markasını satışa çıkararak finans dünyasının aktörlerini harekete geçirmişti.

Başta lüks dünyasının önemli tröstlerinden olan Kering Grubu olmak üzere birçok uluslararası şirketin yarıştığı operasyonda kazanan Estée Lauder Cosmetics oldu.

2.8 milyar dolar karşılığında markasını devreden Ford, seçimini başarısında önemli bir rol oynayan kozmetik devi Estée Lauder'den yana kullanarak son atılımını gerçekleştirmiş oldu.

Mutlu hafta sonları.

Alex Akimoğlu kimdir?

Alex Akimoğlu, 1976 yılında Fransa'ya giderek Sorbonne Üniversitesi Fransızca ve Joffrin Byrs Akademisi moda tasarımcılığı bölümlerini bitirdi. Aynı zamanda École Supérieure de Journalisme'de (Gazetecllik Yüksek Okulu) öğrenim gördü.

Pierre Cardin, Jean Louis Scherrer ve Japon markası Hanae Mori'de tasarımcı olarak Paris ve Tokyo'da kariyerini sürdürdü.

Radikal gazetesinde başladığı moda yazarlığına (1997-2007), Referans gazetesinde “Moda Ekonomi” köşesinde (2009 - 2010), İstanbul Life m.o.d.a İstanbul köşesinde (2010 - 2019), ELLE Türkiye dergisinde ELLE Son Bakış köşesi ile devam etti.

2020 yılından beri T24'te yazıyor.

Yazarın Diğer Yazıları

56 yaşındaki eski First Lady, 21’lik transseksüel mankenle aynı podyumda

Victoria’s Secret, marka olarak eski altın çağına geri dönecek mi zaman gösterecek ancak plastik bebek tutkusundan vazgeçerek yeni bir strateji uygulamaya geçmesi geniş tüketici kitlesinin kızgınlığını bir nebze unutturacak şüphesiz

"Siyah Dandy"ler kırmızı halıya

Mayıs ayında gerçekleşecek olan Met Gala 2025, uzun yıllar köle olarak aşağılanmış olan siyah ırkın, dört asırlık yaşam tarzlarını, felsefelerini, kültür, sanat ve müzik ve gastronomideki değerlerini modaya yansıtacak

2025 yaz sezonu öngörüleri

Louis Vuitton’un yarını hayal eden güçlü kadınları Louvre Müzesi’ni, Coperni’nin çağdaş prensesleri ise Disneyland’ı şenlendirdi

"
"