Gündem

"Yerli savaş uçağı projesinde Türkiye'nin BMC'yi dahil etme ısrarı 2 yıl gecikmeye neden oldu"

Beş ay önce 2023 olarak açıklanan tarih hedefinin 2025-2026 olarak revize edildiği ortaya çıktı

18 Kasım 2019 09:22

Türkiye, Milli Muharip Uçak projesi için 2017’de İngiltere ile ön anlaşma yapmış, İngiliz BAE Systems şirketinin danışmanlığında Eurofighter savaş uçağındaki teknolojilerin geliştirilerek, TF-X adı verilen yerli uçağa aktarılması ve özgün beşinci nesil bir uçak üretilmesi öngörülmüştü. Uçağın ilk prototipinin 2023’te üretiminin tamamlanacağı duyurulmuştu. Projenin en kritik kısmı olan motorun üretilmesi için 2017 yılında İngiliz Rolls Royce ve Kale Grubu ortaklık kurmuştu. Ancak Savunma Sanayii Başkanlığı, (SSB) geçen yılın kasım ayında motorun üretilmesi için yüzde 55 hissesi Türk-Katar ortaklığındaki BMC’ye ait olan TRMotor’la sözleşme imzaladı. Rolls Royce-Kale Grubu ortaklığının bu yılın mart ayında TF-X motoru için SSB’ye teklif verdiği açıklanmıştı. Ancak bu teklif, Türkiye’nin TRMotor tercihi nedeniyle ortada kaldı.

Cumhuriyet'ten Hüseyin Hayatsever'in haberine göre Önceki gün bir televizyon kanalında savunma sanayiindeki gelişmelere ilişkin soruları yanıtlayan Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir, Türkiye’nin TF-X motoru için yeniden Rolls Royce’tan destek aradığını açıkladı. Rolls Royce ile belirli görüşmeler olduğunu fakat görüşmelerin duraklamasının ardından şimdi devam ettiğini aktaran Demir, "Hedefimiz 2023’tü ama uçuş tarihimizi biraz daha ötelemek durumundayız. 2025-2026’yı hedefliyoruz havada uçması için çünkü çok kritik testler var” diyerek hedefte en az iki yıl sapmanın olduğunu ortaya koydu. 

BMC’nin yüzde 49.9’u Katar Silahlı Kuvvetleri’ne, yüzde 25’i AKP ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a yakınlığıyla bilinen Ethem Sancak’a yüzde 25’i ise Öztürk ailesine ait durumda. Yönetim Kurulu’nda 5 Türk 5 de Katarlı bulunuyor. Cumhurbaşkanı kararıyla özelleştirilmesine karar verilen, Milli Savunma Bakanlığı (MSB) Askeri Fabrika ve Tersane İşletme Anonim Şirketi’ne (ASFAT AŞ) devredilen Tank Palet Fabrikası’nın da BMC’ye verileceği ileri sürülmüştü. ASFAT’a istediği şirketle sözleşme yapma hakkı tanınmıştı.