Gündem

"Liseye giriş sınavı çok zor olacak"

MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Bayram Çetin'den açıklama

02 Şubat 2018 10:46

Hürriyet yazarı Nuran Çakmakçı, liseye giriş sınavına ilişkin olarak merak edilenleri yazdı. Çakmakçı, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Bayram Çetin’den geldi. Çetin'in 1.2 milyon 8’inci sınıf öğrencisini ilgilendiren açıklamalarını aktardığı yazısında, "2 Haziran’da yapılacak sınava isteyen öğrenciler katılacak. Ancak sorular sadece seçme ve yerleştirme amacı taşıdığı ve yüzde 10’luk üst grup öğrenciyi seçeceği için ‘çok zor’ olacak" ifadelerini aktardı. 

Çamakçı'nın "MEB ölçme, değerlendirme ve sınav hizmetleri genel müdürü: Liseye giriş sınavı çok zor olacak" başlığıyla yayımlanan (2 Şubat 2018) yazısı şöyle:

MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Bayram Çetin, köklü liselere giriş için bu yıl ilk kez düzenlenecek sınavın, yüzde 10’u seçmeyi amaçladığı için zor olacağını açıkladı.

Türkiye Özel Okullar Birliği, tam 17 yıldır Antalya’da binlerce eğitimcinin olduğu bir sempozyum düzenliyor. Bu yıl özellikle liseye girişle ilgili merak edilenler konusunda en önemli açıklamalar Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Bayram Çetin’den geldi. Çetin, bu yıl ilk kez liseye geçiş için uygulanacak, binlerce ortaokul son sınıf öğrencisini ilgilendiren sınavla ilgili ipuçları verdi. İşte 1.2 milyon 8’inci sınıf öğrencisini ilgilendiren açıklamalar şunlar:

Yüzde 10 öğrenciyi seçeceğiz

2 Haziran’da yapılacak sınava isteyen öğrenciler katılacak. Ancak sorular sadece seçme ve yerleştirme amacı taşıdığı ve yüzde 10’luk üst grup öğrenciyi seçeceği için ‘çok zor’ olacak. Bu seçme sınavı olacak ve en üst gruptan yüzde 10 öğrenciyi seçeceğiz. Sorular güç ve zor olacak. Öğrencilerin yüzde 50-60’ına hiç hitap etmeyecek şekilde hazırlanacak.

Sınav 'aşağıdaki' öğrenciler için değil

Bu sınavın sonuçlarına bakıp da ‘0’ çekenleri yorumlamak, “Şu kadar öğrenci sıfır çekti” demek sağlıklı değil. Sınav ‘aşağıdaki’ öğrenciler için yapılmayacak. Amaç genel eğitimin değerlendirilmesi değil, seçmek olacak.

Zorluk derecesine göre puan olabilir

Eğer tüm soruların değeri aynı olursa üç yanlış bir doğruyu götürür. Ama sorulara zorluk derecelerine göre ayrı puan verirsek, o zaman üç yanlış bir doğruyu götürmez. Henüz belli değil. Kılavuz çıktığında bu da netleşmiş olacak. Puanların 500 üzerinden açıklanması planlanıyor.

Öğrenciler TEOG’da olduğu gibi sınava kendi okullarında girmeyecek. Yakınlardaki okullara yönlendirilecek. Henüz daha belli değil. Seçme sınavlarının mantığında olduğu için il ve ilçe merkezlerinde sınav yapılacak. Yani köyde sınav yok. Sınavdan tek puan çıkacak ve bu puan türüyle tercihler yapılacak.

Adrese dayalı sistemde son kriter okul notu

Adrese dayalı yerleştirmede öğrencinin oturduğu yer, tercihi, ortaokulu kriter ama bunlara eklemeler de olabilir. Örneğin, kardeşinin nerede okuduğu dikkate alınır. En son kriter olarak okul başarısı da gündeme gelebilir.

Devlet öğretmenleri gözetmenlik yapacak

Sınav sadece devlet okullarının öğretmenlerinin gözetiminde yapılacak, özel okullarda olmayacak, o okulların öğretmeni de görev almayacak.

Bir ay sonra klavuz çıkıyor

Sınavla öğrenci alan okulların listesi nisan ayında açıklanacak. Liseye geçiş sisteminin kılavuzu ise bir ay içinde çıkacak.

Önce sözel sorular

Sınav 40 sayısal, 50 sözel olmak üzere 90 sorudan oluşacak. İki oturumda yapılacak. Önce sözel sorular yanıtlanacak, sonra kısa bir ara verilecek, ardından sayısal bölüme geçilecek. Sorular 8’inci sınıf müfredatından olacak ama becerileri ölçeceğiz. Soruları gerçek yaşama ilişkin bilgileri ölçecek şekilde oluşturacağız. Bilginin ezberlenmesini istemiyoruz, analitik düşünme bekliyoruz

Şişirme puan devlette de var

Sadece özel okullar mı puanları şişiriyor? Devlet okullarında da kalacak öğrencilerin son sınavlarında şişirme notlar veriliyor. Böylece öğrenciye sınıf geçiriliyor.

Türkçe soruları:

Okuyan öğrenci başarılı olacak

- Dil bilgisinin metin içindeki işlevine odaklanılacak. Ayrı dil bilgisi sorulmayacak.

- Gerektiğinde dil bilgisi kuralı olarak verilecek, kullanımına yönelik soru sorulacak.

- Okuma parçaları uzun olacak. Öğrenci okuduğunu da analiz edecek.

Matematik soruları:

Ezberlenmiş bilgi olmayacak

- Matematik bilgisinin yanında 
onu gerçek hayatta kullanımına uygun 
problem tasarımlarıyla ölçme işlemi yapılacak.

- Bilgilerin hayata uygulanması öncelikli olarak alınacak.

Fen soruları:

Yaşam becerisine vurgu

- Tüm alanlarda olduğu gibi fen 
alanında da yaşam becerilerine vurgu olacak.

- Fen alanında yazılmış raporları 
okuma becerisine yönelik sorular da görebileceğiz.