01 Nisan 2025
Efsanelerin dilden dile yayıldığı o ilk günlerden bugüne, mitoloji anlatıları sürekli biçim değiştirdi. Kahramanların, tanrıların ve gizemli yaratıkların yer aldığı bu hikâyeler, sözden yazıya, kitaptan oyuna, oradan da sinemaya taşınarak her çağda yeni bir biçim kazandı. Sapkowski’nin "The Witcher"ı Slav mitolojisini karanlık bir atmosferle dijital çağa taşırken, Tolkien’in "Yüzüklerin Efendisi" epopesi Kuzey Avrupa mitlerini edebiyat, oyun ve sinemayla küresel bir fenomene dönüştürdü. Kratos’un tanrılara karşı verdiği destansı savaş "God of War"la oyun tarihine geçerken, Pers mitlerinden doğan "Prince of Persia" zamanı eğip büken bir prensi beyaz perdeye taşıdı.
Lara Croft, antik medeniyetlerin izini sürerek modern mitolojinin en ikonik kadın karakterlerinden biri haline gelirken; Nathan Drake ise "Uncharted" serisinde gizemli hazineler ve efsaneler arasında unutulmuş dünyaları keşfe çıktı. Her biri farklı bir mitolojik evrenden ilham alan bu karakterler, dijital anlatının imkanlarıyla şekillendi, oyun ve sinema kültürünün belleğine kazındı.
Bugün artık mitoloji sadece kitaplarda ya da müzelerde değil, ekranlarda, oyun kumandalarında ve dijital dünyada da yaşıyor. III. Uluslararası Mitoloji Filmleri Festivali, bu dönüşen anlatı dilini sahiplenerek bir adım daha ileri gidiyor. 22–30 Eylül tarihleri arasında İzmir, Manisa, İstanbul, Aydın (Efeler) ve Çanakkale Troya Antik Kenti’nde gezici bir programla gerçekleşecek olan festival, bu yıl LUGAL Games iş birliğiyle hayata geçirilen Dijital Oyun Yarışması ile mitolojiyi interaktif bir deneyime dönüştürüyor. Amaç; Anadolu’nun unutulmuş efsanelerini, oyun geliştiricilerin yaratıcılığıyla yeniden canlandırmak ve binlerce yıllık bu hikâyeleri genç kuşakların hayal dünyasına taşımak.
Konuyla ilgili LUGAL Games kurucusu Rahmi Aydemir ile konuştuk.
- LUGAL Games, Uluslararası Mitoloji Film Festivali ile Dijital Oyun Yarışması için iş birliği yaptı. Bu iş birliğinin arkasındaki temel motivasyon neydi?
R. Aydemir: Sahip olduğumuz derin geçmişi ve kültürel mirası anlatma ve tanıtma konusunda çaba gösteren bir avuç insanın ortak bir sancısı ve karın ağrısı var. Bir vizyon etrafında birleşmezsek, bu büyük hikâyeyi layıkıyla aktarmak için bireysel çabalarımız yeterli olmayacak, yerimizde saymaktan öteye gidemeyeceğiz, o epik, destansı hikayeler tarihin tozlu sayfalarında yok olup gidecekler.
Uluslararası Mitoloji Film Festivali’nin “İnsanlığın Ortak Mirası” mottosuyla mitolojiyi topluma sevdirme vizyonu, LUGAL Games'in ve aynı isimle kurulan LUGAL Film’in, bu toprakların, Anadolu’nun ve onun sahip olduğu eşsiz hikayeleri anlatma gayesi ile birleşince; interaktif medyanın en güçlü araçlarından biri olan dijital oyunları da festivale taşıma kararı aldık.
Öyle ya akraba, komşu ya da mirasçısı olduğumuz kadim medeniyetleri bizden iyi kim anlatabilir? Kendi hikâyelerimizi, kendi perspektifimizden, kendi sanat anlayışımızla işleyerek dünya ile paylaşmalıyız. Anadolu'nun ve çevresindeki kültürlerin sahip olduğu eşsiz mitolojik anlatıları, modern anlatım araçlarıyla geleceğe taşımak ve interaktif medyada hak ettiği yeri almasını sağlamak sorumluluğumuz. İşte bu yüzden, her geçen gün büyüyen bir aile olarak, kültürel mirasımızı yeniden keşfetmek ve onu en güçlü hikâye anlatımı biçimleriyle dünyaya tanıtmak için birlikte çalışmaya başladık.
- Video oyunlarının sadece bir eğlence aracı değil, aynı zamanda bir anlatı sanatı olduğunu belirtiyorsunuz. Dijital oyunların Anadolu mitolojisinin tanıtılmasına katkılarını sizden dinleyebilir miyiz?
R. Aydemir: Dijital oyunlar, farklı kültürlerden oyuncuların erişimine açık küresel bir medya aracı. Onları yalnızca rekabet edilebilen veya sosyalleşmeye olanak tanıyan birer eğlence aracı olarak görmek yeterli değil. Oyun mekanikleri, “oyunlaştırma” adı verilen bir yaklaşımla birçok kurumun ilgi odağı haline gelmiş ve öğrenme aracı olarak da yaygın şekilde kullanılıyor. Üstelik yalnızca genç kuşaklar değil, günümüzde 7’den 70’e herkes geleneksel medyaya kıyasla dijital mecralarda, dolayısıyla oyunlarda daha fazla vakit geçiriyor. Dünya nüfusunun üçte birinden fazlasının düzenli olarak oyun oynadığı ve oyun teknolojilerine erişiminin olduğu düşünüldüğünde, dijital oyunlar mitolojik hikâyeleri oyunculara uygun bir formatta sunarak onları bu kadim anlatılarla buluşturma açısından büyük bir fırsat sunuyor.
Filmlerde derdimizi birkaç saatte ya da seride anlatmak zorundayken, oyunlar hikâye anlatımı için çok daha geniş bir alan ve uzun bir zaman tanıyor. Bu da Anadolu mitolojisinin görselleştirilmesi ve etkileşimli bir şekilde deneyimlenmesi açısından büyük olanak. Oyuncular, mitolojik karakterlerle etkileşime girerek, efsanelere bizzat katılarak ve tarihi olayları oyun mekaniğiyle keşfedebilir ya da Kizzuvatna’daki bir ritüelin müzik ve animasyonlarla işlenmesi ile, bu mitolojinin bir parçası olabilirler. Buradaki ciddiyetimizi şöyle ifade edeyim. Arkeologlar, tarihçiler ve akademisyenlerle iş birliği yapıyoruz. Mitolojik unsurların gerçekçi bir şekilde oyunlara entegre edilmesini sağlayarak, tarihsel doğruluk korunurken Anadolu mitolojisinin popüler kültürde sağlam bir yer edinmesi adına bir ateş yaktık.
Diliyoruz ki dünyanın bir ucundaki bir kullanıcı veya oyuncu deneyimlediği ve bağ kurduğu karakterlerin, geçmişte yaşadığı toprakları görmek için Anadolu’ya gelsin. Antik kentlerimizi gezsin. Yapmak istediğimiz şey tam olarak budur. Turizmi besleyen bir unsur olarak oyunlar yoluyla kültür
- Anadolu mitolojisi oyun sektöründe büyük ölçüde keşfedilmemiş bir alan olarak kalıyor. Sizce bu mitolojinin küresel izleyicileri cezbedecek yönleri neler?
R. Aydemir: Anadolu mitlerinin, derin ve özgün bir kaynak olarak durağanlığını korumakla birlikte güçlü tanrıları, efsanevi yaratıkları, trajik kahramanları, gizemli kehanetleri ve büyüleyici ritüelleriyle, açık dünya oyunlarından strateji oyunlarına, aksiyon RPG’lerden keşif temalı oyunlara kadar geniş bir yelpazede benzersiz deneyimler sunabileceğine inanıyorum. Eğer doğru şekilde işlenirse, küresel oyun pazarında büyük bir yankı uyandırarak, oyunculara yeni bir evrenin kapısını açabilir. Bir hipokrasi yaklaşımı söz konusu olmazsa yaratılan bu evrendeki karakterleri zamanla uluslararası başarılar elde etmiş oyunların spin off - sevilen bir karakterin aynı evrendeki başka bir yapımı- ya da yeni serilerinde başlıca bir dünya olarak görebilir, ya da yapım şirketlerine bu topraklara yönelik bir hikâye anlatma gereksinimi yükleyebilirler.
Kaldı ki yıllardır Truva diye bilinen ve yalnızca Homeros’un İlyada’sında okuduğumuz bu yer, esasında bir Batı Anadolu Medeniyeti olan Vilusa’dır. Eğer mitolojilerin ilk formları konuşulacaksa, gerçekleri anlatacaksak yüzümüzü Mezopotamya’ya ve Anadolu’ya dönmemiz gerektiğini söylüyorum. Ayrıca Hitit, Luwi, Urartu, Frig ve Lidya gibi medeniyetlerin ve mitolojilerin panteonu çok sayıda tanrı ve tanrıçayla kitleleri cezbedebilecek pek çok benzersiz unsura sahip. Bu figürler doğa olaylarıyla doğrudan bağlantılıdır ve anlatılarda güçlü roller üstlenirler.
Topraklarımızın hikayeleri, büyük savaşlar, ihanetler ve krallar arası rekabetlerle dolu. Şu an aklıma gelenler arasında, Hititler ve Mısır arasındaki Kadeş Savaşı veya Frig Kralı Midas’ın trajik öyküsü gibi anlatılar var-ki bunlar oyun dünyasında derinlikli strateji ve RPG unsurlarıyla işlenebilirler.
Oyuncular, bir hükümdarın yerine geçerek diplomatik kararlar alabilir veya mitolojik savaşlara bizzat katılabilirler. Anadolu’daki medeniyetler, büyüleyici ritüel ve festivalleriyle bilinir. Bahar bayramı Purulli Şenlikleri veya yeraltı dünyasına yapılan ayinler, oyunlarda mistik atmosferler yaratmak için harika kaynaklardır. Oyuncular, bu ritüellerin bir parçası olabilir veya eski bir kehaneti çözmek için bu ayinlere katılabilir. Anadolu mitolojisi, ejderhalar, devler ve mistik yaratıklarla dolu. Hitit mitolojisinde Ejderha Illuyanka, Teşup ile girdiği mücadeleyle bilinir ve oyun dünyasında muhteşem bir boss savaşına dönüşebilir. Ayrıca, yeraltı dünyasının kapılarını koruyan yaratıklar veya mitolojik canavarlardan kaçma/kurtulma gibi oyun mekanikleri, Anadolu mitolojisini oyun dünyasında benzersiz kılabilir. Sözün özü burada önemli olan batı toplumunun çok değer verdiği Antik Yunan Mitolojisi’ne ait çoğu mitin ve söylencenin Anadolu topraklarında doğduğunu anlatabilmek ve cüretkâr olmaktan geçiyor.
- Bu yarışma için uzun vadeli vizyonunuz nedir?
R. Aydemir: Mitoloji ve dijital oyun dünyasını bir araya getiren, kültürel mirasın oyunlar aracılığıyla sürdürülebilir şekilde yaşatılmasını sağlayan bir köprü kuruyoruz. Uluslararası Mitoloji Film Festivali ile birlikte uzun vadeli vizyonumuz; mitoloji temalı dijital oyunları teşvik eden, bu alanda yayın desteği veren, küresel ölçekte etkili ve sürdürülebilir bir platform oluşturmak. Önceliğimiz ise Türk, Anadolu ve Mezopotamya mitolojilerinin oyun dünyasında daha fazla yer bulmasını sağlayarak, bu kadim anlatıları yeni nesillere aktarmak.
Bu yarışma sayesinde, oyun geliştiricilerini mitoloji temalı projeler üretmeye teşvik ederek, mitolojik hikâyelerin interaktif deneyimlere dönüşmesini desteklemek istiyoruz. Burada yapmak istediğimiz bağımsız oyun geliştiricileri için güçlü bir ekosistem oluşturmak ve bu tür yarışma ya da etkinliklerle, genç ve yenilikçi ekiplerin projelerini duyurabilecekleri, finansal ve teknik destek alabilecekleri bir ortam sunarak, yaratıcı projelerin hayata geçmesine yardımcı olmak.
Tabi bunun daha ötesini de görüyor ve hayal ediyoruz. Her geçen gün büyüyen destekçi ağımız, genişleyen ailemiz ve yeni partnerliklerimizle bu girişimi dünya çapında prestijli bir etkinliğe dönüştürmek için çabalayacağız. Devam eden yıllarda yalnızca Anadolu mitolojisini değil, küresel ölçekte yerel mitolojileri de kapsayan, farklı tema ve türdeki oyunların da bir araya gelip rekabet ettiği bir ortamın oluşmasını mümkün kılarak içeriklerin, büyük prodüksiyon değerlerine sahip, geniş kitlelere hitap eden yapımlara evrilmesini sağlamayı istiyoruz.
III. Uluslararası Mitoloji Filmleri Festivali kapsamında bu yıl ilk kez düzenlenen Dijital Oyun Yarışması, mitolojinin dijital evrendeki temsilini güçlendirmeyi hedefliyor. LUGAL Games iş birliğiyle hayata geçirilen yarışma, Anadolu mitolojisinin eşsiz hikâyelerini mobil ve PC tabanlı oyunlarla yeniden yorumlamaya çağırıyor. Yarışmacılardan, Anadolu’nun kadim uygarlıklarından ilham alan özgün bir oyun konsepti ve oynanabilir bir demo sunmaları bekleniyor.
Jüri değerlendirmesinde tema uyumu, teknik yeterlilik, oynanabilirlik, kullanıcı deneyimi, sanatsal tasarım, yenilikçilik ve kültürel derinlik gibi kriterler esas alınacak. Kazanan projeler para ödülünün yanı sıra, profesyonel mentörlük desteği ve yayıncı anlaşması ile ödüllendirilecek. Yarışmaya son başvuru tarihi 15 Ağustos. Ödüller ise festivalin kapanış etkinliği olan 30 Eylül’de, Troya Antik Kenti’nde düzenlenecek törenle sahiplerini bulacak.
Bu yarışma, Anadolu mitolojisini oyun diliyle anlatmak isteyen yaratıcı ekipler ve bağımsız geliştiriciler için önemli bir fırsat sunarken, dijital çağda kültürel mirasın aktarımı için de yeni bir alan açıyor.
Oyun için başvurular [email protected] adresine yapılacak.
Uluslararası Sinema ve Yazın Araştırmaları Derneği (ULSİYAD) tarafından düzenlenen Uluslararası Mitoloji Filmleri Festivali, kurusu Gülşah Elikbank önderliğinde 2021 yılından bu yana "İnsanlığın Ortak Hikâyesi" sloganıyla, Anadolu’nun zengin mitolojik mirasını dünya ile buluşturmayı amaçlıyor. Gezici festival konseptiyle her yıl farklı şehirlerde gerçekleşen etkinlik; film gösterimleri, sergiler, söyleşiler ve atölyelerle mitolojiyi çağdaş sanatlarla bir araya getiriyor. Festivalin bu yılki güzergâhı İzmir, Manisa, İstanbul, Aydın (Efeler) ve Çanakkale Troya Antik Kenti’ni kapsıyor. 22 Eylül’de İzmir’de başlayacak festival, 30 Eylül’de Troya Müzesi iş birliğiyle Çanakkale’de düzenlenecek kapanış ve ödül töreniyle sona erecek.
Sümeyra Gümrah kimdir? Sümeyra Gümrah Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-TV ve Sinema Bölümü'nden mezun oldu. Öğrenim süreci boyunca Kanal D bünyesindeki radyolarda görev aldı. Yönetmen yardımcısı olarak başladığı kariyerini, kültür sanat sektöründe basın danışmanlığı yaparak devam ettirdi. 2006 - 2013 yılları arası Cemal Reşit Rey Konser Salonu'nda görev yaptı. Fatma Berber ile kaleme aldığı Destek Yayınları'ndan Bir Pera Masalı isimli gezi kitabı ve Pink Floyd - Kilidi Açamazsan Kır Kapıyı isimli biyografi kitabı; Ayrıntı Yayınları Düşbaş Kitapları'ndan Bir Porsiyon Sanat isimli kitapları bulunuyor. |
Bir şehrin ruhundan doğup dünya sahnelerine yayılan, hem kaybı hem arzuyu aynı anda fısıldayan bir müzik... Buenos Aires’in uykusuz gecelerinden çıkan bu duygusal hafıza dili, şimdi beş farklı kültürden gelen beş müzisyenin ellerinde yeniden şekilleniyor
Vasko Atanasovski: “Modern müzikal mitin kahramanları, yalnızlığa çekilmek yerine topluluğa can vermeye çalışan cesur ruhlardır”
"Festivalin başarısı kurgulandığında bellidir. Olağanüstü bir durum yaşanmadığı sürece perde açılışında başarıyı kutlamaya başlarız"
© Tüm hakları saklıdır.