Sekiz Avrupa şampiyonu takım arasında işletme gelirini bir önceki yıla göre en fazla artıran takım yüzde 19 ile Galatasaray oldu.
KPMG Küresel Spor Danışmanlığı Bölümü Football Benchmark ekibi tarafından 2017-18 sezonunun iş performanslarının değerlendirildiği "Avrupa Şampiyonları 2019 Raporu" yayımlandı.
Avrupa'nın önde gelen sekiz liginin şampiyonlarının iş performansı göstergelerinin incelendiği raporda; Barcelona, Bayern Münih, Porto, Galatasaray, Juventus, Manchester City, Paris Saint-Germain ve PSV Eindhoven takımlarının performans karşılaştırılması yapıldı.
En yüksek personel maliyeti Barça'da
Rapora göre, söz konusu sekiz takım arasında 2017-18 sezonunda en yüksek işletme gelirini 689 milyon Euro ile Barcelona elde etti. Katalan ekibini 596 milyon Euro'yla Bayern Münih, 568 milyon Euro'yla Manchester City takip etti.
Söz konusu sezonda işletme gelirini bir önceki yıla göre en fazla artıran takımlar sıralamasında yüzde 19 ile Galatasaray birinciliğe yerleşirken, yüzde 12'yle Paris Saint-Germain ikinci oldu.
Ticari gelirler söz konusu sekiz Avrupa şampiyonu takımının altısı için çok önemli bir gelir kaynağını temsil ederken, Juventus yüzde 21 ve Porto yüzde 43 olmak üzere yıllık bazda ticari gelirlerinde ciddi büyüme kaydetti.
Öte yandan en yüksek personel maliyetine de 562 milyon Euro'yla Barcelona sahip olurken, bu rakam yıllık bazda yüzde 42'lik artışı ortaya koydu. Barcelona'nın personel maliyetlerinin operasyon gelirlerine oranı yüzde 81 düzeyinde gerçekleşti.
"En iyi futbol kulüpleri eğlence şirketi modeline doğru ilerliyor"
Rapora göre, Avrupa'daki en iyi futbol kulüplerinin personel maliyetleri artmasına rağmen, ticari faaliyetlerdeki çeşitlenmeden dolayı elde ettikleri işletme gelirleri yükseliyor.
Barcelona'nın toplam geliri 689 milyon Euro'ya ulaşırken, personel maliyeti 562 milyon Euro oldu. Kulüp 13 milyon kâr açıklarken, takımın kadro değeri 1 milyar 101 milyon Euro oldu ve sosyal medya da takipçi sayısı da 225 milyon kişiye ulaştı.
Bayern Münih 596 milyon Euro'luk gelir toplarken, personel masrafı 303 milyon Euro oldu. 22 milyon Euro kâr eden takımın kadro değeri 764 milyon Euro düzeyinde gerçekleşti. Sosyal medyada takımı takip eden kişi sayısı da 72 milyona çıktı.
Galatasaray’ın gelirleri ise 114 milyon Euro olarak kayıtlara geçti. 49 milyon Euro zararı olan Galatasaray'ın kadro değeri de 83 milyon Euro oldu. Galatasaray'ın sosyal medyada takipçi sayısı 27 milyon kişiye ulaştı.
Bilet fiyatlarının düşük olmasının etkisiyle Bayern Münih’in stadyum doluluk oranı yüzde 100 olması dikkati çekti. Bu oran Barcelona'da yüzde 66'da ve Galatasaray'da yüzde 79 düzeyinde kaldı. Galatasaray'ın gelirlerinin yüzde 25'i maçlardan gelirken, yüzde 32 yayın haklarından ve yüzde 43'de ticaret ve diğer faaliyetlerden oluştu.
Raporda görüşlerine yer verilen KPMG Küresel Spor Başkanı ve Futbol Benchmark ekibi lideri Andrea Sartori, "İş bakışı açısından futbol, önemli bir değişim aşamasından geçiyor. En iyi futbol kulüpleri bir eğlence şirketi modeline doğru ilerliyor. Futbol organizasyonları, tüm dünyadan izleyici çekebilecek gerçek dünya markalarına dönüşüyor," ifadelerini kullandı.