5 Temmuz'da Siirt'te işçileri taşıyan bir yolcu otobüsü, 10 Temmuz'da İstanbul Beykoz'da bir belediye otobüsü, 20 Temmuz'da Adapazarı'nda bir servis otobüsü, 27 Temmuz'da İstanbul Esenyurt'ta çift katlı halk otobüsü, 2 Ağustos'ta Balıkesir'de bir yolcu otobüsü, 3 Ağustos'ta Manisa Kırkağaç'ta bir otobüs ve aynı gün içinde İzmir Çeşme'de bir tur otobüsü yandı. Bu kazaların peş peşe gelmesi ve bayram tatili dolayısıyla otogarlarda yaşanan yoğunluğun artması, vatandaşların da endişe duymasına neden oldu.
10 numara yağ nedir?
Otobüsçülerin yanı sıra kamyon ve TIR şoförlerinin de yoğun olarak kullandığı 10 numara yağ, mazot fiyatından daha ucuz olduğu için tercih ediliyor. 10 numara olarak adlandırılan madeni yağ; atık motor ve hidrolik yağları ile işlenmemiş ham yağlardan oluşmaktadır. Belirli bir standarda sahip olmayan karışımda birçok madde bulunabiliyor.
Dizel motorlarda motorin yerine 10 numara yağ yakılması sonucu enjektörlerde ve yakıt pompasında anormal aşıntılar ve ayarsızlıklar meydana geliyor. Bu halde motorun etrafında bulunan PVC kaplı kablolar ile motor kaputunun ses ve ısı yalıtımını sağlayan petrol türevi izolasyon maddelerinin tutuşarak aracın kısa zamanda yanmasına neden oluyor.
|
En çok Sakarya ve İzmit Karayolları üzerinde 10 numara yağ satışı yapılıyor
Özellikle Sakarya ve İzmit Karayolları üzerinde 50'den fazla noktada 10 numara yağ satışı yapılıyor. Bazı noktalarda 1,5 litre 4 lira tabelası göze çarpıyor. Genellikle 16-18 litrelik tenekelerde satılan 10 numara yağın teneke fiyatı 28-35 lira arasında değişiyor. Türkiye'de bazı otobüs firmaları daha ucuz olduğu için kaçak yakıt olarak 10 numara yağ kullanıyor. Son dönemlerde seyir halindeyken yangın çıkan otobüslerin çoğunda 10 numara yağ kullanılması da bu durumu güçlendiriyor.
Hava sıcaklığı yangın ihtimalini artırıyor
Uzmanlar, kaçak yakıtın alev alma noktasının 55 derecenin altında olduğunu belirterek, hava sıcaklarının mevsim normallerinin üzerinde seyredeceği bayram tatilinde çok dikkatli olunması gerektiğini söylüyor.