Gündem

İsrail-İran gerilimi nedeniyle küresel ticaret endişesi artıyor; Bakan Uraloğlu: Orta Koridor’la yük taşıma süresi 13 güne inecek

22 Haziran 2025 15:17

Güncelleme: 22 Haziran 2025 15:26

Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İsrail-İran gerilimi nedeniyle Hürmüz Boğazı'nın kapanma riski taşıdığını vurgulayarak, Orta Koridor ve Kalkınma Yolu yatırımlarının stratejik önemine dikkat çekti. “Taşıma süresini 18 güne, ilerleyen zamanda 13 güne kadar düşürmüş olacağız” dedi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İsrail ve İran arasındaki çatışmaların küresel ticaret yollarına etkisine dikkat çekerek, dünya petrolünün yaklaşık yüzde 30’unun geçtiği Hürmüz Boğazı'nın kapanma riski taşıdığını belirtti. Uraloğlu, bu nedenle Orta Koridor ve Kalkınma Yolu gibi alternatif ulaştırma güzergâhlarının kritik hâle geldiğini vurguladı. “Orta Koridor’u etkin şekilde kullandığımızda taşıma süresini 18 güne, ilerleyen zamanda 13 güne kadar düşürmüş olacağız” ifadelerini kullandı.

Ulaştırmaya 3 yılda 293,5 milyar dolarlık yatırım

27-29 Haziran tarihlerinde gerçekleştirilecek Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu öncesinde ekonomi basınıyla bir araya gelen Uraloğlu, 2002'den bu yana ulaştırma altyapısına yapılan yatırımların detaylarını da paylaştı. Bu kapsamda 2022-2025 arasında ulaştırmaya 293,5 milyar dolarlık yatırım yapıldığını ve bunun üretime yaklaşık 1 trilyon dolar katkı sağladığını açıkladı.

Süveyş Kanalı’ndan çıkan bir yükün Avrupa’ya ulaşmasının 35 güne kadar sürebildiğini belirten Uraloğlu, Orta Koridor’un bu süreyi önemli ölçüde kısaltacağını vurguladı. 2 bin 600 kilometrelik yatırım tamamlandığında 50 milyar dolarlık yatırım yapılmış olacağını ifade eden Bakan, bu yatırımın üretime etkisinin 114 milyar dolar, yıllık istihdam katkısının ise 144 bin kişi olacağını aktardı.

Türkiye Gazetesi'nde yer alan habere göre, Orta Koridor’un, Hazar geçişli ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya uzanan demir yolu hattı olduğunu hatırlatan Uraloğlu, bu hattın Avrupa’ya kadar geçen tek NATO ülkesi olan Türkiye için önemine dikkat çekti. Çin ile Avrupa arasındaki taşımaların en az yüzde 30’unun gelecekte demir yolu ile gerçekleşeceğini ve bu koridorun büyük katkı sağlayacağını belirtti.

Demir yolu üzerindeki ticaret hacminin 75 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini ve Türkiye’de yıllık taşınacak yük miktarının 6,5 milyon tonu geçeceğini söyleyen Bakan, bu sayede deniz yoluna göre süre kısalması, hava yoluna göre de maliyet avantajı sağlanacağını belirtti.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü demir yolu bağlantısı

Orta Koridor’un bel kemiğini oluşturacak Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden tren geçişi için gerekli finansmanın sağlandığını açıklayan Uraloğlu, projenin tamamlanmasıyla birlikte Gebze’den Halkalı-Kapıkule’ye kadar uzanan 120 kilometrelik hızlı tren hattının hizmete alınacağını belirtti. Yaklaşık 5 milyar dolarlık yatırım planlandığını söyledi.

Yeni hızlı tren projeleri

Uraloğlu, ayrıca Ankara-İzmir, Yerköy-Kayseri, Nusaybin-Cizre-Ovaköy ve Siirt-Kurtalan gibi güzergâhlarda devam eden demir yolu projeleri hakkında da bilgi vererek, bu bölgelerin demir yolu ağına dahil edilmesi için çalışmalara devam ettiklerini söyledi.