04 Mayıs 2024

İş adamının vazgeçilmezi "kostüm - kravat" formülü rafa kalkar mı?

Mark Zuckerberg, Jeff Bezos, Elon Musk gibi yeni nesil iş adamlarının fiziki görüntülerine verdikleri önem ve giyim tarzları, klasik iş insanı imajının da mutasyona uğramasına neden olmaya başladı. Gelecek nesil, geleneksel giyim kodlarını tamamen değiştirebilecek mi, tartışılır ancak en prestijli markaların kostüm - kravat denkleminin bile genç jenerasyona sıkıcı geldiği bir gerçek

Daniel Day-Lewis, Manhattan bankında Carhartt ceketiyle.

Moda yazarı Augustin Bougro, Madame Figaro için kaleme aldığı bir makalede son zamanlarda yükselişe geçen bir Amerikan markasının iş insanları tarafından benimsenerek yeni bir klasizm anlayışının ufukta göründüğünü ifade etmiş.

"Carhartt, iş adamlarının yeni imajı olabilir mi?" başlıklı yazıda, markanın kodlaşmış detroit ceket modelinin kapış kapış sattığını belirtiyor.

Bourgo, global moda arama platformu Lyst'in, 2024 yılının birinci çeyreğinde en popüler moda ürünleri sıralamasında Carhartt ceketin, Balenciaga'ın Rodeo çanta modeli ile son dönemin zirvedeki tasarım ürünü Saint Laurent marka gözlük modeli Panthos'u bile sollayarak beşinci sıraya yerleştiğini yazmış. Ayrıca aynı ceket modelinin ikinci el satışlarında da patlama yaşandığını ve Z kuşağının ilgi alanına girdiğini belirtiyor.

Kalın kanvas kumaştan tasarlanan fitilli kadife yakalı, rahat formlu Carhartt ceket modelinin hikâyesi ise aslında çok eskilere dayanıyor.

Carhartt'ın ünlü Detroit ceketi, Milano Moda Haftası sırasında defileden çıkan bir model tarafından giyildi.

1889 yılında, 4 adet dikiş makinesi satın alarak markasının tohumlarını atan Hamilton Carhartt, mont, pantolon, tulum gibi iş kıyafetlerini satmaya başlar.

Sağlam bir kanvas kumaş kullanarak tasarladığı "workwear" (iş elbiseleri) giysilerin namı, kısa zamanda Amerika'nın birçok bölgesinde ilgi görür.

1994 yılında, yeni bir yönetim ve anlayışla kimliğindeki kodların güncelleştirilmesi ve modernize edilmesi ile sonucunda günümüze kadar gelen bir marka olmayı başarmış.

Fransız yönetmen Mathieu Kassovitz'in 1995 yılında gösterime giren "La Haine" (Protesto) filminin kostüm tasarımında kullanılan Carharrt koleksiyonu, markanın tanıtımda rol oynamıştı.

Canharrt, son yıllarda A.P.C, Converse, Junya Watanabe, Nike, Motown gibi güncel markalarla iş birliğine giderek tüketici kitlesi yelpazesini genişletmiş oldu.

Politikacı veya iş adamı olmanın en sıkıcı yönü şüphesiz giyim kuşamda belirlenmiş olan katı kodlar olsa gerek.

Ancak son yıllarda yeni nesil iş insanlarının dış görünüşleri ile sergiledikleri görüntü, moda ikonlarına gösterilen ilgi ile eşdeğer olmaya başladı.

2011 yılında aramızdan ayrılan Apple Computer İnc'nin kurucusu Steve Jobs, Japon tasarımcı İssey Miyake'nin tasarımı olan siyah balıkçı yaka kazak modeli ile Z kuşağını bile etkilemişti.

Dış görünümün geniş kitleler üzerindeki inanılmaz etkisini algılayan milyoner patronlar, fiziki değişim geçirerek moda ikonu olma yolunda hızla ilerliyorlar.

Fransız gazeteci Yann Barthès, Ulusal Meclis'te Carhartt ceketi ile.

Facebook'un kurucusu Mark Zuckerberg, ilk zamanlarda sade bir vatandaş görüntüsü sergilediği gri T- shirt, kot ve beyaz pantolon formülünü rafa kaldıralı çok oldu. Zuckerberger, vücudunda geçirdiği evrime eklediği gösterişli kıyafetlerle göz doldururken, en son katıldığı bir davette giydiği kaplan işlemeli gömleği, internet platformlarında tıklanma rekoru kırıyormuş. 

Diğer milyoner patronlara kıyasla daha oturmuş bir tarz sergileyen Elon Musk'un, oversize ceket modelleri ile bir iş adamından çok çekici bir film aktörü kişiliğini benimsemiş olduğunu anlamak çok zor değil.

Varoluş nedeni "devamlı değişim" olan moda, kadınlar kadar erkekleri de etkiliyor. İş dünyasındaki potansiyel değişimin bayrağı ise şimdilik yeni nesil patronlarda.

Gelecekte, kostüm + kravat formülünün sadece arşivlerde kalıp kalmayacağını ise yeni nesiller belirleyecek.

Mutlu hafta sonları.

Alex Akimoğlu kimdir?

Alex Akimoğlu, 1976 yılında Fransa'ya giderek Sorbonne Üniversitesi Fransızca ve Joffrin Byrs Akademisi moda tasarımcılığı bölümlerini bitirdi. Aynı zamanda École Supérieure de Journalisme'de (Gazetecllik Yüksek Okulu) öğrenim gördü.

Pierre Cardin, Jean Louis Scherrer ve Japon markası Hanae Mori'de tasarımcı olarak Paris ve Tokyo'da kariyerini sürdürdü.

London Kent University, İstanbul Ticaret Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi moda tasarım bölümlerinde akademisyen olarak görev aldı.

Radikal gazetesinde başladığı moda yazarlığına (1997-2007), Referans gazetesinde “Moda Ekonomi” köşesinde (2009 - 2010), İstanbul Life m.o.d.a İstanbul köşesinde (2010 - 2019), ELLE Türkiye dergisinde ELLE Son Bakış köşesi ile devam etti.

2020 yılından beri T24'te yazıyor.

Yazarın Diğer Yazıları

2024'ün moda akımı Ladylike: Burjuva kadın imajının sokağa yansımış yeni versiyonu

Moda dünyasının 2024 yılı için biçtiği anahtar kelime, "Ladylike" olarak belirlendi. Geçtiğimiz yılın bombası "Quiet Luxury" (Sessiz Lüks) eğiliminin devamı olarak da nitelendirebileceğimiz bu yeni estetik algının genç jenerasyon üzerinde etkili olduğunu düşünüyorum

Met Gala 2024: Kırmızı halıda ikon patlaması

Benim favorim Balenciaga imzalı tuvaleti ile poz veren Fransız aktris Isabelle Huppert oldu. Kızıl saçları ve sade güzelliği ile en sevdiğim aktrislerden biri olan Huppert, şampanya rengi tunik ve kuyruklu etekten oluşan iki parçalı tuvalet modeli ile Fransız şıklığı dersi vermiş oldu

2024 yaz sezonunda "Priscilla" kodları

Gucci, Louis Vuitton, Versace gibi markalar, Priscilla’nın kodlarını günümüze adapte ederek 60'lı yıllara göz kırpıyorlar